سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نقش لوگو در برندینگ

آیا متوجه شده اید که می توانید بلافاصله با دیدن آرم آن ، یک تجارت را شناسایی کنید ، حتی اگر نام آنها جزئی از آرم نباشد؟ شاید متوجه شده باشید که می توانید با نگاه کردن به اولین بار در لوگوی آن ، ماهیت یک تجارت را به درستی حدس بزنید ، حتی اگر قبلاً نشنیده باشید. نمادها یک روش موجز و کارآمد در برقراری اطلاعات در مورد شغل شما هستند. یک آرم بخش مهمی از مارک شرکت شما است و تأثیر قابل توجهی در درک عمومی یک شرکت می گذارد. در واقع ، یک آرم یکی از مهمترین سرمایه گذاری های تجاری است که یک تجارت می تواند انجام دهد.

 

یک آرم را می توان به عنوان چهره یک شرکت توصیف کرد. اغلب اوقات ، اولین چیزی است که مشتری بالقوه در مورد شغل شما متوجه می کند. یک آرم بسیار بیشتر از یک تصویر است؛ این یک نقطه شناخته شده برای مشتریان و یک پایه مهم برای نام تجاری شرکت شما است. غالباً گفته می شود که مشتریان ظرف چند ثانیه در مورد یک شرکت نظر می دهند. یک آرم خوب طراحی شده راهی آسان برای انتقال به مشتریان بالقوه است که شغل شما حرفه ای ، قابل اعتماد است و کالاها یا خدمات با کیفیتی را ارائه می دهد.

 


 

 

شاید اگر شما تصمیم به راه‌اندازی یک کسب‌وکار گرفتید، شاید این را شنیده باشید که باید برای معرفی خود یک لوگوی اختصاصی طراحی کنید. 

 

اما آیا تنها طراحی لوگو آنقدری روی مخاطب تأثیر خواهد گذاشت که شما را انتخاب کند؟ شاید انتخاب لوگوی مناسب معرف خوبی برای کسب‌وکارتان باشد اما تنها همین کافی نیست. در این مقاله به بررسی نقش لوگو در برندینگ و ارتباطشان با یکدیگر، برای جذب مخاطب می‌پردازیم.

 

نقش لوگو در برندینگ کسب و کار شما چیست؟

 

به بیانی ساده لوگو، متن یا تصویری است که در مرحله‌ی ابتدایی به معرفی و شناخته‌شدن برندتان کمک می‌کند. یک لوگوی خوب، سنگ بنای برند شماست و به مشتریان کمک می‌کند تا بفهمند شما چه می‌کنید، که هستید و ارزش‌ و هدفتان چیست. مسئولیت زیادی بر عهده‌ی این تصویر کوچک است. «طراحی لوگو» به ایجاد یک نشان تجاری برای برند می‌گویند.

 

اهداف لوگودر برندینگ

 

ابتدایی‌تری نقش لوگو، شناساندن است. ترندها و گرایشات می‌آیند و می‌روند، ابزارهای طراحی و فنی پیشرفته می‌شوند، لوگو ممکن است حتی در گذر زمان تغییر کند، اما تا ابد مهم‌ترین هدف لوگو این است که شخص، محصول، کسب‌وکار و خدماتی که برای شناساندن آن‌ها طراحی شده را به یاد مخاطب بیاورد. 

 

به عنوان یک طراح یا حتی صاحب یک کسب‌وکار، قبل از اینکه روی هر ایده‌ای کار کنید نیاز دارید محیطی که لوگو در آن دیده می‌شود را کاملا بشناسید و بدانید رقبای کسب‌وکارتان چه کسانی هستند و چطور دیده می‌شوند؟ چه رنگ و نمادی از قبل توسط آن‌ها به کار برده شده است؟ چگونه می‌توانید لوگویی متمایز از دیگران طراحی کنید؟

 

 

 

لوگو برای کسب‌وکار شما چه می‌کند؟

 

لوگو علاوه بر اینکه زیبا به نظر می‌رسد عملکرد مهمی نیز دارد. شاید عملکرد اساسی لوگو این باشد که کمک می‌کند مخاطب، شما را از سایر کسب‌وکارها تمیز داده و بشناسد. 

 

این موضوع خصوصا زمانی که شما رقبای زیادی دارید اهمیت پیدا می‌کند. قبل از اینکه بخواهید لوگویی انتخاب کنید باید در خصوص اینکه رقبایتان چطور به نظر می‌رسند تحقیق کرده و پس از آن موقعیت خود را تعیین کنید. البته نباید این نشان تجاری آنقدر غیرمعمول باشد که مشتری متوجه آن نشود.

 

لوگو، اطلاعاتی کلیدی برای معرفی کسب‌وکارتان به مشتری می‌دهد و می‌تواند صنعتی که در آن فعالیت دارید، خدمتی که ارائه می‌کنید، جمعیت هدف و ارزش‌های برندتان را به یکدیگر ارتباط دهد. به عنوان مثال یک شرکت می‌تواند از رنگ خاصی در لوگویش برای نشان دادن حمایتش از محیط زیست استفاده کند. همینطور می‌تواند با یک فونت شیک، لوکس بودن برندش را برجسته سازد.

 

لوگو باعث شناخت یک برند شده و برای مخاطب تأثیری بصری ایجاد می‌کند. به این صورت که وقتی مشتری، لوگویتان را می‌بیند در ذهنش نقش می‌بندید و در آینده با دیدن این نشان، شما را به خاطر می‌آورد. پس لوگو نقش مهمی در ایجاد هویت برند شما ایفا می‌کند.

 

طراحی لوگو یک ابزار استراتژیک است؛ هنر نیست.

 

شاید بسیاری از افراد، طراحی لوگو را با هنر اشتباه بگیرند، اما در واقعیت لوگو هنر نیست. لوگو یک ابزار برای طراحی هویت بصری یک برند است. نقش طراح این نیست که صرفا یک شیء زیبا یا آنچه که مشتری دوستش دارد را طراحی کند.

 

 لوگو به عنوان ابزار استراتژیک کسب‌وکار به شرکت اجازه می‌دهد که خودش را در جهان پهناوری که زندگی می‌کنیم، معرفی کند. البته که لوگو همچنان می‌تواند زیبا هم باشد اما زیبایی فاکتور دوم در طراحی لوگو است و شناساندن برند در اولویت بالاتری قرار دارد.

 

طراحی لوگو به معانی پنهان نیازی ندارد.

 

طراحان اغلب تلاش می‌کنند که مفاهیم و معانی متعددی را در طراحی لوگو بگنجانند، اما نیازی به این کار نیست. تمرکز اصلی باید روی شناسایی لوگو باشد. هر معنا و ارتباطی در گذر زمان و بر اثر تعامل با مخاطب ایجاد می‌شود.

 

 یک لوگوی جدید شبیه به یک کشتی خالی است و از روز اول معنای خاصی برای بینندگان نداشته است؛ حتی اگر مفاهیم و معانی ویژه‌ای را عامدانه به آن افزوده باشند. با گذر زمان، در خلال بازاریابی مداوم و تعامل مشتریان با برند، معنا در ذهن مخاطب ایجاد می‌شود.

 

آیا طراحی لوگو همان برندسازی است؟

 

تصور کلی این است که «طراحی لوگو» و «برندینگ» مشابه یکدیگر است و فرقی با هم ندارند. بعضی اوقات این دو اصطلاح حتی به عنوان مترادف به جای هم به کار می روند. اگرچه این دو واژه از نظر کاربرد و معنی نزدیکی تنگاتنگی دارند، اما این دو واژه کاربرد و کارکردهای متفاوتی دارند.

 

برای درک بهتر تفاوت طراحی لوگو و برندینگ، مهم است که ابتدا مفاهیم لوگو و برند را تعریف کنیم:

 

تعریف لوگو:

 

لوگو یک نماد گرافیکی است که می ‌توان آن را به راحتی به خاطر سپرد. این نماد هویت یک شرکت را می ‌سازد و به نمایش می‌ گذارد و یا یک محصول تجاری یا هر نهاد دولتی یا خصوصی را معرفی می ‌کند.

 

این روش، یکی از راه ‌های تشخیص انواع برند در دنیای پر رقابت و مملو از عناصر گرافیکی است که هر کدام سعی دارند تا ما را به خود جلب کنند. یک آرم معمولاً ترکیبی از تایپوگرافی ‌ها، نمادها و رنگ‌ ها است.

 

برای مثال به لوگوی شَنل توجه کنید:

 

نقش لوگو در برندینگ

 

لوگوی شنل یکی از معروف ‌ترین آرم‌ها در بین برندهای لوکس است. این لوگو از دو C که پشت به هم هستند و به یکدیگر متصل شده‌اند تشکیل شده. کلمه ‌ی شنل در تمامی محصولات روی در قرار دارد.

 

گاهی اوقات برند از دو C به طور جداگانه استفاده می‌ کند (به عنوان مثال در برخی از بسته ‌بندی‌ های محصول) یا فقط قسمت “CHANEL” (به عنوان مثال در وب سایت). به این ترتیب، استفاده چند منظوره از آرم در کانال ‌های مختلف وجود دارد.

 

تعریف برند:

 

برند ایده یا تصویری است که افراد هنگام فکرکردن در مورد محصولات خاص، خدمات و فعالیت ‌های یک شرکت در ذهن خود دارند.

 

این تصور هنگامی ایجاد می ‌شود که همه‌ی آنچه یک برند از خود به نمایش می ‌گذارد با آن تصویر هماهنگ باشد. از جمله این موارد می‌ شود به نام تجاری، آرم، محصولات، هویت بصری، کارکنان یا تبلیغات اشاره کرد.

 

به عنوان مثال برند چنل:

 

نقش لوگو در برندینگ

 

بعد از دیدن یک برند و اگر احیانا کمی با آن برند آشنا باشید، ممکن است برخی از تصاویر و احساسات به ذهن شما خطور کند، یعنی چیزی شبیه به کولاژ عکس فوق.

 

برخی افراد ممکن است احساس لوکس‌ بودن و ظرافت را حس کنند. بنیان‌ گذار این برند را به یاد بیاورید، به محصولات (آرایش، لباس، لوازم جانبی)، فرهنگ پوشش به سبک فرانسوی، قیمت‌ های بالا یا تجربه‌ هایی که در فروشگاه شنل داشته اید، فکر کنید.

 

تجربه و درک هریک از ما متفاوت خواهد بود. با این حال، تصور کلی از نام تجاری باید برای عموم مردم کاملاً مشابه باشد.

 

تفاوت بین طراحی لوگو و برند چیست؟

 

طراحی لوگو فرایند طراحی یک آرم است. برندسازی فرایند ساخت یک برند است. به عبارت دیگر، برندسازی یک استراتژی است که توسط شرکت‌ ها طراحی شده ‌است تا به افراد کمک کند بتوانند محصولات و شرکت را به سرعت شناسایی کنند و به آنها دلیلی برای انتخاب محصولات خود ارائه دهند.

 

استراتژی برندسازی مشخص می ‌کند که یک برند نمایانگر چه مفاهیمی است و چه چیزهایی را نمایش نمی‌ دهد. برندسازی با استفاده از ابزارهای مختلف قابل انجام است. برخی از عناصری که در استراتژی برندسازی مورد استفاده قرار می ‌گیرند عبارتند از:

 

  • تعریف برند: هدف، ارزش ‌ها، مامورریت
  • هویت برند: نام، لحن صدا، طراح هویت بصری (که شامل طراحی لوگو)
  • تبلیغات و جنبه ‌های ارتباطی: تلویزیون، رادیو، مجلات، تبلیغات در فضای باز، وب‌ سایت، برنامه‌ های تلفن همراه…
  • حمایت مالی و مشارکت
  • طراحی محصول و بسته ‌بندی
  • تجربه‌های محتمل در آینده
  • تجربه فضای کاری و سبک مدیریت
  • خدمات مشتری
  • استراتژی قیمت ‌گذاری
  • همانطور که می ‌بینیم، طراحی لوگو یکی از ابزاری ‌هایی است که برای طراحی هویت بصری یک برند به کار می ‌رود.

 

چرا وجود لوگو برای اهداف برندسازی بسیار مهم است؟

 

گرچه لوگو تنها یکی از عناصر برندسازی است، اما به احتمال زیاد در اکثر نقاط ارتباطی با مشتریان و سایر افراد ذی ‌نفع اثرات و حضور آن قابل مشاهده است، مانند: وب‌ سایت، بروشور، ست اداری، محصولات تولیدی، بسته ‌بندی، تبلیغات، لباس، فروشگاه ‌ها و غیره.

 

بنابراین یک لوگو می ‌تواند به عنوان یکی از اصلی ‌ترین عناصر گرافیکی در نظر گرفته شود که به مردم امکان می ‌دهد به سرعت یک سازمان، محصولات و خدمات آن را شناسایی کنند و اغلب اوقات، اولین موردی خواهد بود که مردم برای شناسایی محصولات و خدمات شما از آن بهره خواهند برد.

 

در چنین موقعیت‌هایی است که یک لوگو، که به خوبی برای اهداف برندینگ طراحی شده است، بسیار مهم است:

 

1- یک لوگوی خوب ‌طراحی ‌‎شده به افراد اجازه می‌ دهد تا برند شما را به سرعت شناسایی کنند و به یاد آورند. به یاد داشته باشید وجود لوگو یکی از اصلی‌ ترین عناصر شناسایی شما توسط مشتریان و مخاطبان است. در این صورت در عرض چند ثانیه، در کانال ‌های مختلف ارتباطی تشخصی داده می ‌شوید.

 

2- به انسجام و هماهنگی برند در کانال ‌های ارتباطی شما با مشتری کمک می ‌کند. این مسئله نوعی هارمونی در کانال ‌های مختلف ارتباطی (که محصول در آنها تبلیغ می ‌شود و در معرض دید عموم قرار می ‌گیرد) ایجاد می ‌کند. در دنیای امروز، مشاغل و سازمان ‌ها روی پلتفرم‌ های مختلفی از جمله وب ‌سایت ها، وبلاگ ‌ها، رسانه‌ های اجتماعی، رویدادها، اعلامیه‌ ها، بروشورها و کارت ‌های ویزیت و غیره وجود دارند. داشتن یک لوگوی چندمنظوره به شما امکان می ‌دهد به طور مناسب و هماهنگ و هارمونیک برند خود را به نمایش بگذارید.

 

3- بخشی از هویت برند شما است. لوگوی برند یا سازمان شما، بخشی از هویت بصری برند شما است. این موضوع بسیار مهم است، زیرا یکی از اصلی ‌ترین ابزارها خواهد بود که به ‌طور گرافیکی بتواند نام تجاری، ارزش ‌ها و شخصیت شما را به مخاطبانتان نشان دهد.

 

4- نوعی تصویر حرفه ‌ای از شما ایجاد می ‌کند و انتظارات را بالا می برد. مردم انتظار دارند که یک برند، ظاهر حرفه ‌ای داشته باشد و انتظارات آنها از لوگو شروع می‌شود. یک طراحی مناسب برای لوگوی محصولتان، که توسط یک طراح متخصص اجرا شده است باعث می‌ شود برند شما در مقابل دیگر رقبا قد علم کند، همینطور قابل اعتماد‌تر به نظر برسد. استخدام یک طراح حرفه‌ ای داشتن لوگویی منحصربه ‌‌‌‌فرد و خلاقانه را، که نشانگر هویت برند شماست، افزایش می ‌دهد.

 

5- این مارک شما را از در رقابت با رقبا متمایز می کند. برندها می ‌توانند با لوگویشان خود را از رقبا متمایز کنند. استفاده از رنگ ‌ها، شکل ‌ها، استایل ‌های متنوع، روشی عالی برای نشان دادن این است، که برند شما چه چیز هست و چه چیز نیست.

 

6- می ‌تواند ارتباط عاطفی با سهامداران شما را تسهیل و وفاداری به برند را تقویت کند. مردم هنگام دیدن لوگوی شما باید فوراً با برند شما ارتباط برقرار کنند. طراحی لوگوی خوب باعث می‌شود افراد سازمان شما را به خاطر بسپارند و نسبت به شما و محصولتان یک احساس داشته باشند. اگر این احساس مثبت باشد پروسه‌ ی برندینگ شما هم مثبت خواهد بود.

 

 

 

برند سازی مهم است یا طراحی لوگو

 

اگرچه طراحی لوگو شاخه‌ی کوچکی از برندینگ است، اما لوگو یا علامت تجاری برند، قلب بیشتر برنامه‌های برندینگ است. برند قوی و لوگو مناسب هر دو مهم هستند اما در نهایت آنچه که مردم در باره کسب و کار شما (برند) شما فکر می کنند بیشترین تاثیر را روی کسب و کار شما دارد. صنعت برندینگ جزئیات بصری و بازنمایی‌ها دقیقاً مهمترین بخش کار نیستند، اما در واقع برعکس است. یعنی اعتماد، قابلیت اطمینان و موفقیت در این خط کار بسیار مهم است و ضروری است که سفارش طراحی لوگو شما شامل همه این خصوصیات و نکات جذب مشتری شود.

 

نقش لوگو در برندینگ

 

برند قوی و لوگو مناسب هر دو مهم هستند

برند قوی و لوگو مناسب هر دو مهم هستند

لوگو فقط یکی از عناصر برندینگ است

 

کسب و کارهای مدرن تا حد بسیار زیادی به دنبال این هستند تا ارتبطی اثربخش را با مشتریان بالقوه شان داشته باشند و بازاریابان نیز استراتژی هایی را تدوین می کنند تا مردم را به روش های مختلف با کسب و کار خود پیوند دهند. از این رو مالکان کسب و کار اوقات بسیار زیادی را به روی ابزارهای بصری صرف می کنند تا از این طریق مردم را درگیر تعامل با خود کنند و باعث شکل گیری ارتباط شوند. طراحی لوگو فقط بخش کوچکی از فرایند برندینگ مدرن است. این هرم حالا دیگر وارونه شده است. امروزه مردم از نقاط تماس مختلفی با یک برند در ارتباط هستند، و امروز لوگو اولین محل تماس آنها با برند نیست.

 

چرا ما به یک لوگو قوی نیاز داریم؟

 

  • هویت و فلسفه برند خود را نشان می دهد.
  • مشتریان جدید را به شما معرفی می کند.
  • در رقابت ها کسب و کار شما را قابل تشخیص می کند.
  • وفاداری برند را تسهیل می کند.

داشتن یک لوگو خوب برای یک محصول و کسب و کار اولین گام در حرفه ای شدن و قدم برداشتن در مسیر درست و اصولی برند سازی است.

 

نقش لوگو در برندینگ

 

با گسترش بازار و تنوع زیادی که از هر محصول در بازار وجود دارد، برندینگ راه حلی  است که مدتی است بین شرکت های ایرانی و جهانی مطرح تر از قبل شده است. برندینگ شامل تمام راه هایی است که باعث می شود یک شرکت و محصولات آن تبدیل به یک برند معتبر بشوند. یک برند معتبر مزایا و سود زیادی از اعتبار خود کسب میکند، فروش محصولاتش بسیار ساده تر می شود، قیمت محصولاتش را می تواند بالاتر بدهد و همچنان مشتری داشته باشد. در کنار روش های تبلیغاتی که برای برندینگ باید انجام داد، از کیفیت و تنوع مصولات نباید غافل شد، چون در صورت پایین بود کیفیت و نداشتن رضایت نسبی مشتریان، خرید مجدد انجام نمی شود و برندینگ شکست می خورد.

 

روش هایی که به طور معمول برای برندینگ انجام می شود شامل موارد زیر است:

 

  • تبلیغات محیطی (تابلوهای تبلیغاتی در سطح شهر، ماکت های تبلیغاتی در سطح شهر، ایستگاه های تست رایگان محصولات و …)
  • طراحی و بسته بندی محصولات (شکل بسته بندی و رنگ و طرح های های آن باعث تفاوت محصولات می شود. )
  • تبلیغات تلویزیونی(هنوز هم برای محصولی که مخاطب عام و در سطح جامعه دارد، تبلیغات تلویزیونی موثر ترین راه برای برندینگ و شناخته شدن دارد که البته برای موثر بودن نیاز به یک فیلم تبلیغاتی یا تیزر جذاب دارد.)
  • تبلیغات اینترنتی (سمت و سوی مردم جامعه رو به اینترنت است. شبکه های اجتماعی مکان مناسبی برای معرفی محصولات است. و مرکزیت پایگاه شما در اینترنت سایت رسمی شرکت شماست. در صورتی که مردم بخواهند در مورد مسئله ای جستجو کنند رو به اینترنت و گوگل می آورند و با جستجو در آن اطلاعات لازم را بدست می آورند. پس اینترنت و اهمیت موتورهای جستجو را نباید از یاد برد.)
  • لوگو، شعار تبلیغاتی و رنگ های سازمانی

 

 

مورد 5 در مورد لوگو و یا آرم شرکت یا محصول شماست. در 4 مورد اول وقتی شما خود را تبلیغ می کنید در واقع چه چیزی را به مشتری نمایش می دهید؟ لوگو خود، تعریفی از محصولات خود که خلاصه آن شعار تبلیغاتی شماست و نام محصول یا شرکت که میخواهید آن را برند معتبری کنید و برای آن برندینگ را انجام می دهید. در این نمایش طرح و رنگ ها، ایده و شعار تبلیغاتی است که باعث ماندگاری در ذهن و موفقیت تبلیغات می شود. اما اگر بخواهیم عنصر اصلی را در نظر بگیریم لوگوی شماست، زیرا در کارت ویزیت، بسته بندی محصولات، پیام نهایی که باعث ماندگاری در ذهن است، لوگوی شماست. لوگو باید مختصر، زیبا، و مرتبط با کار باشد. طرح مدرن و جدیدی باشد که طرح مهر و دو بعدی آن  و طرح سه بعدی آن هر دو زیبا باشد. در دنیای امروز که سرشار از پیام تبلیغاتی است باید ریز بین بود و تمام موارد را رعایت کرد تا تبدیل به برند شد، اما اگر میخواهید شروع به برندینگ کنید، اولین و مهم ترین گام، لوگو و آرمی زیبا و به یاد ماندنی است.

 

منبع : 99designs.com